Pidätkö nopeita ja tehokkaita kokouksia?
Ehkä ei kannattaisi.
Ristikkäisten tavoitteiden, ylioptimistisen aikakäsityksen
ja jatkuvan viestitulvan leimaamassa työelämässä nopeus ja tehokkuus tuntuu
monesti houkuttelevalta konseptilta. Nopeutta
ja tehokkuutta kaipaillaan myös työpaikkojen kestosuosikilta: kokouksilta. Huokausten sävyttämänä puhutaan turhien
kokousten karsimisesta.
Turhia, siis kenen mielestä? Ovatko itse järjestämäni
kokoukset tarpeellisia – muiden järjestämät turhia? Minun pöydälläni olevaan
asiaan liittyvät kokoukset tarpeellisia – ’muiden asioihin’ tai isompaan kuvaan
liittyvät turhia?
Vuosikausia hyvistä kohtaamisista kirjoittaneena ja
kouluttaneena ajattelen, että kokouksien toimivuuden ympärillä vellova
keskustelu tiivistyy kahteen asiaan:
1) onko kokous aidosti vuorovaikutteinen tilanne, joka
palvelee yhteisen ajattelun kehittymistä ja monipuolistumista ja
2) onko kokoustajilla – mikä tahansa porukka koolla onkaan –
yhteinen tavoite tai käsitys siitä, mitä kokouksessa ja sen ulkopuolelle on
tarkoitus saada aikaan.
Ja jos vastaus pointtiin 2 on ei, on syytä palata pointtiin
1 ja lähteä kaivelemaan esiin ryhmän ajatuksia, kiinnostuksia ja intohimoja
suhteessa käsillä olevaan asiaan, ja sieltä sitten edetä kohti kakkosta.
Fyysistä vai henkistä läsnäoloa?
Oli kokous pitkä tai lyhyt, ainutkertainen tai toistuva, se
on tärkeä rakentaa foorumiksi, jonne ihmiset tuntevat olevansa tervetulleita.
Ja edellisessä lauseessa paino on sanalla tunne. On lukuisia pieniä ja ei-materiaalisia
tapoja saada toinen ihminen tuntemaan itsensä tervetulleeksi – ja varmaa on,
että se ei tapahdu lauseella ’No niin, käydäänpä nyt nopeasti nämä agendalla
olevat asiat läpi, ja yritetään lopettaa puoli tuntia aikaisemmin’.
Kaikilla kokouksen osanottajilla on tärkeä rooli aidosti
vuorovaikutteisen ilmapiirin luomisessa, ja sen voi aloittaa esim. nostamalla
katseensa läppäristä. Toisin kuin sitkeä toimistoetiketti näyttää uskottelevan,
oma läppäri ei ole välttämätön kokousvaruste ja omien sähköpostien naputtelu
kokouksen aikana ei ole tehokasta ajankäyttöä kuin korkeintaan yhden työtekijän
osaoptimointiin kapeutuneesta näkökulmasta.
Ajasta ja paikasta riippumattoman työn maailmassa
mahdollisuus keskustella asioista silmäkkäin on harvinaista herkkua, ja tämä
herkku kannattaisi ihan joka kerta nauttia läsnäolevasti. Jos ja kun halutaan,
että työllä on merkityksellinen yhteinen päämäärä ja kaikilla osallistujilla on
edellytykset ja rooli sen saavuttamisessa.
Ja sivuhuomautuksena, että silmäkkäin voi olla myös etänä,
kunhan kokoushuoneessa avataan ne kamerat eikä jätetä ihmisiä huutelemaan
pelkän konferenssikaiuttimen päähän.
Dialogin johtamisen taito
Kokouksen vetäjän taito avata, sulkea ja kannatella yhteistä
dialogia on käytännössä yksi tärkeimmistä työelämätaidoista. Käytännössä se
tarkoittaa sitä, että vetäjä rakentaa yhteyttä osallistujien välille ja luo
myönteistä uteliaisuutta yhteistä teemaa kohtaan. Hän tekee näkyväksi asioiden
välisiä suhteita ja tarvittaessa auttaa kaikkia muotoilemaan ajatuksiaan tai
pääsemään ääneen. Aidosti dialogiset kokoukset luovat sen pohjan, jolla hyvää
työtä, onnistumisia ja uusia luovia ratkaisuja pääsee syntymään. Yhteisen
ajattelun luominen ja vahvistaminen kantaa pitkälle osittuneiden työnkuvien ja
kiireen sävyttämässä arjessa.
Jos kokoukset taas muistuttavat enemmän sitä, että yhdessä
kokoonnutaan toteamaan se missä kohtaa ”liukuhihnaa” sovitut asiat tällä
hetkellä matkaavat ja varsinaiset keskustelut käydään muualla, kannattaa
vakavasti miettiä digitaalisia tai visuaalisia viestintäkeinoja monen ihmisen
yhteisen ajan haaskaamisen sijaan.
Voi olla, että olette oman työryhmänne kanssa sellaisessa
tilanteessa, että säännölliset pikakokoukset riittävät, mutta tärkeä kysymys
silloin on: Missä yhteinen tulevaisuuskuva on luotu? Onko se oikeasti jaettu
niiden ihmisten keskuudessa, joiden tehtävänä olisi sitä edistää? Kuinka
toimintaympäristö haastaa tavoitetta ja toimintatapoja? Millaisia dilemmoja
ryhmän jäsenet kohtaavat päivittäisessä työssään? Mihin työssä ei ole valmiita
vastauksia? Missä näitä asioita pohditaan?
Energisoivat kokoukset
Suomessa vuosikymmeniä koulutettu kokousmantra:
puheenjohtaja, sihteeri, iso pöytä, joka ympärillä istuvat eivät näe toisiaan, 2
h aikaa, asialista, pöytäkirja, puheenvuoron pyytäminen… on todellakin syytä
murtaa. Vähemmänkin jäykkinä versioina se edelleen kaivaa maata jalkojen alta
oikeilta kohtaamisilta työssä.
Hyvän kokouksen pitäminen onnistuu, kun muistaa pari peukalosääntöä: Varaa aikaa 15 min - 1 päivä, sen mukaan mitä kokouksessa on tarkoitus saada aikaan. Luo yhdessä ajattelulle suotuisa ilmapiiri, aktivoi osallistujat ja ota käyttöön ajattelun apuvälineitä, kuten valkotaulu, post it -laput tai värikynät. Mieti mikä on hyvä paikka kokoukselle: rauhallinen paikka, tilaa liikkua ja ikkunoista näkee kauas, seisonta- tai kävelypalaveri vai joku näiden vaihteleva yhdistelmä?
Mieti myös kuinka kokouksesi loppuu. Lähdetäänkö sieltä vauhdilla 'oikeisiin töihin'? Jääkö kokoushuone taakse hämmentyneissä, lannistuneissa tai epätietoisissa tunnelmissa? Hyvän kokouksen tunnistaa siitä, että osallistujille ei jää epäselväksi miten esillä olleissa asioissa jatketaan ja usko yhteisten tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyteen lisääntyy.
Hyvät kokoukset ovat tärkeitä. Todella tärkeitä ne ovat yhdessä työskenteleville ihmisille. Ilman niitä porukasta tulee helposti vähemmän kuin osiensa summa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.